Музика для дітей Миколи Ластовецького крізь призму творчості відділу загального фортепіано

У народі кажуть: «Хочеш дізнатися правду – запитай у дитини»…

Діти – це наші найвдячніші слухачі і найщиріші друзі, але й найправдивіші критики! Вони наче лакмусові папірчики розпізнають та реагують на найменшу фальш і лукавство. Тому, мало хто з композиторів чи поетів насмілюється писати для дітей. Для цього потрібен певний досвід у спілкуванні з ними, вміння дослухатися до їх думок чи потреб, мати відкрите серце і відчувати батьківську любов до кожної дитинки.

У музичній літературі ми вже маємо яскраві приклади фортепіанних збірок для дітей та юнацтва, які кожен з нас тримав у руках і з трепетом видобував перші несміливі, але такі чарівні звуки. Це вже хрестоматійні видання – «Дитячий альбом» П.Чайковського і «Альбом для юнацтва» Р.Шумана, а також окремі опуси Й.С.Баха і Й.Брамса, Ж.Бізе і К.Дебюсі, Б.Бартока і Б.Бріттена, С.Прокоф’єва і Д.Шостаковича.

Серед українських композиторів – співців дитячого всесвіту постають: М.Лисенко, В.Косенко, В.Барвінський, М.Скорик, Б.Фільц і звичайно ж, добре відомий нам – Микола Ластовецький. Його ім’я вже давно і назавжди вписано «золотими літерами» не лише в історію нашого навчального закладу, який він очолював більше 30-ти років, але й тісно переплетено з долями цілої мистецької родини Дрогобича і кожного з нас.

Микола Ластовецький – лауреат численних премій і володар багатьох нагород: заслужений діяч мистецтв України, композитор, член Національної спілки композиторів України, лауреат міжнародної премії ім.С.С.Гулака-Артемовського, голова науково-культурологічного товариства ім.В.Барвінського, педагог, музикознавець, публіцист, музичний критик і громадський діяч відомий далеко за межами нашої держави. А ще цьогорічний ювіляр і найголовніше, автор більше як 150 дитячих п’єс для фортепіано.

До дитячої музики Микола Адамович звернувся вже маючи великий досвід і напрацювання в різних музичних жанрах – симфонічному, камерно-інструментальному, вокальному, хоровому, сценічно-театральному. Таке покликання і певну потребу запалили власні діти – донечка і син, а продовжили – мабуть внуки.

В чому ж полягає унікальність музики для дітей Ластовецького? В першу чергу привертає увагу розмаїття абсолютно зримих образів, які будять в уяві юних музикантів дивовижний світ мрій, фантазій, переживань і захоплень. Важливим є те, що композитор, окрім морально-естетичних цілей – виховання змалку музичного смаку, прищеплення національного елементу, пробудження творчої уяви, ставить ще інші, методичні завдання пов’язані з професійним розвитком техніки, внутрішнього слуху, ладово-гармонічного і темпо-ритмічного відчуття. Адже кожна п’єса, навіть найпростіша, це цілий комплекс  зовнішніх і внутрішніх аспектів, які крок за кроком всесторонньо формують майбутнього музиканта.

Ці п’єси є різного рівня складності, але настільки багатогранні, різножанрові, різнопланові і глибокі у своїй простоті чи то, прості у своїй глибині, що їх виконання передбачено в різних вікових категоріях. Їх залюбки вчать і представляють учні школи педагогічної практики, студенти коледжу і навіть музичного інституту чи академії.

Велика честь, відповідальність, але разом з тим приємність і гордість була покладена на наших виконавців, адже їх слухав сам автор! Перед глядачами один за одним поставали неперевершені образи – жартівливі «Пудель та ротвейлер» і «Пустун-кривляка», колоритні «Гуцулка» і «Танець поважних газдів», запальні «Міні-регтайм» і скерцо «Навздогін» та цілий спектр лірико-елегійних «Прелюдія кіноностальгія», «Пісня мандрівника», «На рідних просторах» і улюблений «Театральний романс». Особливого настрою цьому музичному калейдоскопу додавав вдало підібраний сюжетний відеоряд, який підготували і продемонстрували студентки ІІ курсу відділу хорового диригування – Василиків Мар’яна і Радяк Тетяна.

Але найвідповідальніша роль в організації та проведенні цього музичного свята належить мудрим і терпеливим, талановитим і творчим викладачам відділу загального фортепіано: Бартків І.Л., Бурді Р.Л., Бринич М.О., Кльосовій Н.Ю., Мазур О.М., Німченко У.О., Пінчук І.М., Чайківській Л.І., Чумак В.В., під керівництвом Анжели Мішаніної.

Їх сумлінна праця і великий творчий потенціал, відданість справі та індивідуальний підхід до кожного студента, вилилися у таке натхненне, проникливе та щире виконання творів Миколи Ластовецького. Отож, подякуємо всім, хто долучився до цієї імпрези та вклав частинку свого серця, щоб подарувати глядачам море вражень і задоволення.

Зоряна Лельо,

викладач відділу теорії музики ДМК ім.В.Барвінського

Одна думка про “Музика для дітей Миколи Ластовецького крізь призму творчості відділу загального фортепіано”

  1. Дякуємо Богові за таку можливість співТворчості та розвитку унікальної Української терапевтичної культури Карпат! Studio ARCH from CARPATHIAN BorysLOVE expresses this deep Gratitude to everyone of You – who teaches and studies Music as an art of healing! We invite students and teachers to Cooperation of future Drogobych Carpathian Institute of Music. Let our efforts be fruitful and blessed: https://m.facebook.com/events/1764130743888091?ref=m_notif&notif_t=like Плеяду Дрогобицькому Інституту Музики вдалося зростити завдяки команді Миколи Адамовича – тож тримаймося Соборно ще багато поколінь студентів зможуть вдячно піти походом до Урича – слідами Франка – причому разом із викладачами кафедр та вихователями! Най РОДинно квітне сеся творча традиція від Бояна та Котермака і до завтрашніх талантів Христової Руси-України!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.